Musa BinThaily, lederen av regelutvalget i Saudi-Arabias sjakkforbund bekrefter at en fatwa er lagt på sjakk.
Bannlysingen skjedde etter at muftien Abdul-Aziz Al ash-Sheikh, den mest innflytelsesrike religiøse ledelsen i Saudi-Arabia, ble stilt et direkte spørsmål om dette.
Tre grunner
Al ash-Sheikh bekreftet at sjakk er ulovlig i en muslimsk setting, og tre hovedgrunner ble oppgitt:
- Sjakk bidrar til hat mellom motstanderne
- Sjakk bidrar til muligheter for gambling
- Sjakk går på akkord med bønnetider
Dette betyr ikke nødvendigvis at all sjakk stopper opp i Saudi-Arabia, men at det religiøse samfunnet i landet har tatt et standpunkt mot sjakk.
– Et sjakkparti tar timesvis i et samfunn hvor vi ber fem ganger om dagen, på nøyaktige tidspunkt. Derfor mener de religiøse lederne at dette ikke passer inn i islam, forklarer BinThaily på Twitter.
Han legger til at dette er en religiøs bannlysning. I ekstreme tilfeller kan dette føre til at sjakkturneringer blir avlyst, men fatwaer og arrangement betyr ikke nødvendigvis at alt blir avlyst. Flere andre fatwaer blir ikke håndhevet strengt i Saudi-Arabia.
– For eksempel bannlyser det religiøse samfunnet musikkfestivaler, men disse er over alt. Dette synet blir ikke håndhevet av loven, påpeker han.
Altså: At sjakk er bannlyst religiøst, behøver ikke bety noe for sjakken i Saudi-Arabia. Bannlysingen kan, men må ikke, håndheves.
– Jeg tror denne fatwaen er et svar på for å gi råd om personlig oppførsel, men den gir likevel et spillerom som loven kan håndheve, sier BinThaily.
Flere steder har sjakk vært ulovlig
Det er ikke ukjent at sjakk er noe omstridt visse religiøse og politiske kretser. I Iran var sjakk ulovlig fra 1979 til 1988, og Taliban ser på sjakk som u-islamsk.
Også i 1976 ble det utstedt en fatwa mot sjakk i Saudi-Arabia. Fatwaen førte til at alle sjakk-aktiviteter ble avsluttet og alle sluttet med sjakk, og det er først i de senere år at sjakk igjen har begynt å blomstre i Saudi-Arabia.
– I 2009 var det ingen sjakkturneringer i kongedømmet. Saudi-Arabias sjakkforbund har jobbet hardt for å øke interessen for sjakk og vil fortsette å arrangere sjakkturneringer med mindre vi blir tvunget til noe annet. Dette er bekymringsverdig fordi vi var i ferd med å få sjakkforbundet til å bli et offisielt forbund, sier BinThaily.
Han legger til at ingen sjakksider på internett er sperret, og han tviler på at det i praksis vil bli noen endring i praktiseringen av sjakk.
– Det er stor forskjell mellom et religiøst syn og lov i Saudi-Arabia, men dette skaper en presedens og i ytterste konsekvens kan sjakkturneringer bli stoppet av det religiøse politiet, sier han.
Flere betente interne konflikter i Saudi-Arabia har ført til at det gjerne blir slik at religion er lov. Blant annet straffes frafall fra Islam med døden i Saudi Arabia.
Saudi-Arabia er verdens største produsent av olje men også et kontroversielt land når det kommer til menneskerettigheter. Les mer om menneskerettighetene i Saudi-Arbabia på amnesty.no.
For de som snakker arabisk: Her er fatwaen i sin helhet:
Fakta: Fatwa
Fatwa er en domsavsigelse i islam, utstedt av en ekspert på religiøs jus. Vanligvis blir en fatwa utstedt etter ønske fra et individ eller en dommer om å avgjøre en sak der islamsk lovgivning er uklar.
I både teori og praksis kan forskjellige islamske lærde utstede motstridene fatwaer. Dette løses på forskjellige måter, avhengig av om landet legger islamsk sharialov til grunn for sin lovgivning, eller om sharialoven ikke har noen gyldighet.
I tradisjonell islamsk oppfatning er en fatwa en ikke-bindende juridisk oppfatning. Dette er fordi Gud er Lovgiveren og en fatwa er et menneskes forsøk på å forstå hva som er guddommelig lov i en bestemt situasjon som mangler en konkret omtale i Sharia.
I land som baserer seg på sharialoven blir fatwaer oftest debattert og votert over av det religiøse lederskapet. I disse landene er fatwaene sjelden motstridene og de bærer lovs makt. Hvis de er motstridene vil det religiøse lederskapet lage en kompromissløsning som har lovs makt.
Kilde: Wikipedia