Et dansk forskningsprosjekt over 3 år har kommet til denne konklusjonen.
Fra 2013-2015 har et dansk forskerteam ved Universitetet i Aarhus forsket på effekten av sjakk i undervisningen. Og effekten av sjakk er tydelig.
Én time i uka = 33 % mer effektive
Gjennom en periode på litt under ett vanlig skoleår, har nær 500 elever på fem barneskoler i Aarhus deltatt i forsøket.
Halvparten av elevene var i forsøksgruppen som fikk byttet ut én av fire mattetimer i uka med en sjakktime. Halvparten av elevene var i kontrollgruppen som ikke fikke byttet ut én av fire mattetimer med sjakk.
Gjennom matematikkprøver før og etter undervisningen, har man kunne se resultatene:
– Sjakkundervisning forbedrer elevenes matematikkferdigheter markant, skriver forskningsgruppen.
Ifølge forskerne er effekten av sjakk tilsvarende et tredjedels skoleår – med én mattetime mindre i uka.
Bekreftet av flere studier
Resultatet i den danske pilotstudien er ikke overraskende. Flere andre studier har funnet det samme, blant annet en svensk studie i Öresundsbro gjennomført av Uppsala Universitet, fant tilsvarende resultat.
En av de mer omfattende metastudiene, en gjennomgang av tilgjengelig forskning på sjakk i skole og skolefritidsordninger kom med følgende konklusjon
- Sjakk i programmer etter skolen (skolefritidsordninger) har både en positiv og en statistisk signifikant påvirkninger på elevers matteferdigheter
- Sjakk i skolen-programmer har en positivt og statistisk signifikant effekt både på elevers matteferdigheter og elevers kognitive evner.
Rapporten gikk igjennom 51 studier av sjakk i og etter skolen-programmer og er en av de tyngste rapportene om dette temaet til nå.
Kilder:
- Sammendrag av forskningsartikkelen hos Aarhus Universitet
- Schack-matt(e)projekt av Lundquist og Lööf
- Schackundervisningens påverkan i ämnena matematik och geografi
- Litteraturgjennomgang av St. Louis Chess Club
- Chess For Success evaluation
- Do the benefits of chess instruction transfer to academic and cognitive skills?
https://educationendowmentfoundation.org.uk/evaluation/projects/chess-in-primary-schools/
Med motsatt konlusjon.
Hei, Noen.
Fint hvis du kommenterer med fullt navn og/eller e-postadresse her.
Én studie med motsatt konklusjon ligger nok innenfor et helt normalt avvik. De metastudienene vi fant var ganske entydige i sin konklusjon, selv om enkeltstudier kan vise noe annet. Såvidt oss bekjent, foreligger det ikke metastudier, kun noen få enkeltstudier, som viser noe tilsvarende det studien til John Jerrim viser. Men korriger oss gjerne hvis du finner noe annet!
Det er en grunn til at man skal være forsiktig med å skrive artikler om én studie som viser én spesifikk ting. Derfor lette vi også opp mange flere studier om sjakk for videre lesning, som ser ut til å bekrefte hovedtesen til de danske forskerne.